09 364 81 11

Veelgestelde vragen

Ik ben patiënt

Gaan consultaties, onderzoeken en ingrepen nog door?

Vanaf maandag 4 mei 2020 zal er in ons ziekenhuis een geleidelijke en gedeeltelijke heropstart van medische activiteiten gebeuren. Raadplegingen, ingrepen en interventies vinden enkel plaats als ze door de desbetreffende arts of dienst bevestigd werden.
U komt naar ons ziekenhuis voor een raadpleging of een radiologisch onderzoek
De veiligheid van onze patiënten en medewerkers blijft onze hoogste prioriteit. Daarom vragen wij om onderstaande richtlijnen correct op te volgen: 
  • Kom indien mogelijk alleen naar uw afspraak; een begeleider wordt enkel toegestaan als dit strikt noodzakelijk is, zoals wanneer de patiënt rolstoel gebonden is, dementerend is, de Nederlandse taal niet machtig is of bij jonge kinderen.  
  • Kom niet te vroeg naar het ziekenhuis; u mag pas 10 minuten voor het afgesproken uur naar de consultatieruimte gaan. 
  • Draag een mond-neusmasker bij het betreden van het ziekenhuis. Heeft u geen masker, dan ontvangt u er één van onze onthaalmedewerker. 
  • Gebruik handalcohol bij het binnenkomen en nogmaals na gebruik van de inschrijvingskiosk. 
  • Raak uw gezicht niet aan. 
  • Behoud ten allen tijde een afstand van 1,5 meter ten opzichte van andere personen. 
  • Voelt u zich ziek of hebt u koorts? Neem dan eerst contact op met de huisarts of behandelende arts om na te gaan of de raadpleging of het onderzoek kan doorgaan.
U wordt opgenomen in ons ziekenhuis
  • Enkele dagen voor de ingreep wordt u getest op het coronavirus. Uw behandelende arts bespreekt dit op voorhand met u. 
  • Indien u niet voor een ingreep opgenomen wordt, of indien u via de spoedgevallendienst opgenomen wordt, zal u bij opname getest worden. 
  • Bezoek is nog steeds niet toegelaten tijdens uw ziekenhuisverblijf.
Is het Medisch Centrum Brakel open?
Ook het Medisch Centrum Brakel is opnieuw open vanaf maandag 4 mei.

Gaat mijn kankerbehandeling door?

De behandelingen op het oncologisch dagziekenhuis worden gezien als noodzakelijke behandelingen en gaan door zoals gepland. Voor vragen hierover kan u contact opnemen met het oncologisch dagziekenhuis op het nummer 09 364 87 50.

Ik ben zwanger / ga bevallen. Wat zijn de richtlijnen?

Consultatie
  • De ambulante monitoring gaat niet meer door op materniteit, maar zal gebeuren op de consultatie en dit steeds op afspraak.
  • Uw consultatie bij de gynaecoloog gaat door tenzij wij u contacteren voor annulatie. Partners mogen niet meekomen naar de consultatie.
  • Vragen rond zwangerschap en corona? Check de FAQ of bel naar 09 364 87 48 en stel uw vraag aan onze vroedvrouw. Zij is beschikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9 en 17 uur.
Bevalling
  • Een zieke partner (hoest, koorts, verkoudheid, luchtwegproblemen) van de moeder kan niet bij de bevalling aanwezig zijn en ook daarna niet op bezoek komen.
  • Een gezonde partner van de moeder mag bij de bevalling aanwezig zijn. De partner maakt bij de bevalling een keuze tussen twee bezoekregelingen.
  1. tijdens het volledige ziekenhuisverblijf 24 uur op 24 op de kamer blijven. Rondlopen in de gangen van de materniteitsafdeling moet tot een minimum beperkt worden.
  2. Als de partner liever niet 24 uur op 24 op de kamer blijft, kan hij/zij 1 keer per dag op bezoek komen zonder tijdslimiet. Blijven slapen is in dat geval niet mogelijk. Het bezoek mag enkel op de kamer, niet in de gangen.
  • Alleenstaande moeders kunnen 1 gezonde persoon als partner aanduiden, waarvoor dezelfde regels als hierboven gelden.
Antenanale opname
  • Bij zwangere vrouwen die worden opgenomen met zwangerschapscomplicatie of voor een foetale ingreep, kan de partner 1 keer per dag op bezoek komen zonder tijdslimiet. Blijven slapen is in dat geval niet mogelijk. Het bezoek mag enkel op de kamer, niet in de gangen.
  • Er kunnen geen andere familieleden op bezoek komen.
  • Zwangere vrouwen mogen niet meer in weekend gaan.

Ik ben diabetespatiënt. Wat zijn de richtlijnen?

Het diabetesteam is vanaf 4 mei opnieuw operationeel, weliswaar met aangepaste consultatietijden.

Kan ik nog terecht in het ziekenhuis voor niet-covid gerelateerde medische klachten?

Heeft u medische zorg nodig? Wacht niet onnodig lang om hulp te vragen. Zowel de huisartsen, de huisartsenwachtpost Panacea, de spoedgevallendienst en de verschillende ziekenhuisdiensten functioneren met versterkte wachtdiensten, zodanig dat alle medische problemen op dezelfde kwalitatieve en veilige wijze kunnen behandeld worden als anders (breuken, appendicitis, nierstenen en galstenen, acute rugpijn, abcessen, banale infecties, …).
Wij passen alle nodige maatregelen toe en werken met een gescheiden flow voor covid en niet-covid patiënten om iedereen op een veilige manier te behandelen. Neem geen risico en contacteer uw huisarts of behandelend ziekenhuisarts.

Ik ben bezoeker

Mag ik op bezoek komen?

De federale overheid heeft beslist dat er vanaf zaterdag 14 maart 2020 een ALGEMEEN BEZOEKVERBOD geldt, met uitzondering van volgende diensten:
  • Materniteit: enkel de partner is welkom
  • Pediatrie en neonatologie: één of beide ouders worden toegelaten
  • Kritieke patiënten of patiënten in eindelevensfase: bezoek van onmiddellijke naasten wordt toegestaan.
U kan zich aanmelden aan de hoofdreceptie van het ziekenhuis. Een medewerker zal u verder helpen.

Hoe kan ik contact hebben met mijn familielid?

Elke patiënt die niet over een gsm beschikt heeft een telefoontoestel op de kamer gekregen. Daarnaast helpen verschillende medewerkers de patiënten om contact te hebben met de familieleden via:
  • een telefoongesprek
  • beeldmateriaal doorsturen
  • e-mail
  • een videogesprek
  • briefjes via de was

De familieleden kunnen contact opnemen met de afdeling van de patiënt om contact aan te vragen. Men tracht dit zo snel mogelijk in orde te maken.

Wat met wasgoed en andere spullen voor gehospitaliseerde patiënten?

Om essentieel materiaal (vuile was, verse kledij, eventuele thuismedicatie, ...) tussen familie en patiënten op de afdeling uit te wisselen, hebben we de tearoom ingericht als uitwisselpunt.
Richtlijnen voor de patiënt
  • De verpleging verzamelt de vuile was in een gesloten zak en kleeft een patiëntenetiket zichtbaar op de zak.
  • De verpleging verwittigt een medewerker van het uitwisselpunt.
  • De verpleging verwittigt uw familie dat de was mag opgehaald worden in de tearoom die dienst doet als uitwisselpunt.
Richtlijnen voor de familie
  • U wordt verwittigd dat er vuil wasgoed beschikbaar is.
  • Het uitwisselpunt bevindt zich in de tearoom en is bereikbaar via de hoofdingang van ons ziekenhuis tussen 14 en 20 uur.
  • Gelieve proper wasgoed voor meerdere dagen en eventueel persoonlijk materiaal mee te brengen. Geef geen waardevolle voorwerpen mee! Een medewerker zal dit in een gesloten zak steken met duidelijke vermelding van naam en afdeling van uw familielid op de zak.
  • De medewerker registreert de af- en ophaling en bezorgt het materiaal aan de afdeling.

Mijn familielid mag naar huis. Waar haal ik hem/haar op?

Het uur van ontslag wordt afgesproken met de afdeling. U komt naar het ziekenhuis op het afgesproken uur en meldt u aan aan de receptie. De afdeling wordt verwittigd en de patiënt wordt naar beneden gebracht door de verantwoordelijke verpleegkundige.

De ingang langs de parking is gesloten. Wat moet ik doen?

U kan via de hoofdingang ons ziekenhuis betreden. Ook de ingang naar het dagziekenhuis blijft beschikbaar. Aan elke ingang zal één van onze medewerkers u verder helpen.
De bezoekersingang langs de parking werd permanent gesloten. De glazen schuifdeuren blijven enkel open voor:
  • het valideren van uw parkeerticket aan de parkeerautomaat
  • een geplande consultatie bij de huisartsen-pretriagepost van Panacea tussen 9 en 21 uur.
Een volgende deur blokkeert de doorgang naar de rest van het ziekenhuis.

Is de tearoom open?

De tearoom is momenteel gesloten en wordt gebruikt als wisselpunt voor essentieel materiaal (vuile was, verse kledij, eventuele thuismedicatie, ...) tussen familie en patiënten op de afdeling.