Spoedgevallendienst
Hoofdverpleegkundige: Mathias Dhoore
ROUTE

Nuttige nummers
- Spoedgevallendienst: 09 364 80 05
- Politie: 101
- Europees noodnummer: 112
- Huisarts van wacht – Panacea: huisartsenvanwacht-panacea.be – 1733
- Wachtdienst tandartsen: tandarts.be/wachtdienst – 09 033 99 69
- Spoedeisende psychiatrische problemen bij kinderen: UZ Gent(aanmelding via Spoedgevallen UZ Gent)
- Seksuele agressie: UZ Gent – 09 332 80 80 (na seksueel geweld verwijzen wij je door naar Zorgcentrum van UZ Gent voor een staalname)
- Antigifcentrum: www.antigifcentrum.be – 070 245 245
- Zelfmoordlijn: www.zelfmoord1813.be – 1813
- Drugslijn: www.drugslijn.be – 078 15 10 20
De Spoedgevallendienst is 24/7 open voor dringende medische hulp.
- Je huisarts (of de huisarts van wacht) kan je meestal goed verder helpen, zeker bij langdurige klachten.
- Bij dringende gevallen kan hij/zij je doorverwijzen naar de Spoedgevallendienst, eventueel met een doorverwijsbrief of telefonisch overleg met de spoedarts.
- Denk je dat je zeer dringend medische hulp nodig hebt? Kom dan meteen naar de Spoedgevallendienst.
- Let op: voor medicatie (voorschriften of verlengingen) en attesten word je doorverwezen naar je eigen arts of de huisarts van wacht.
- Patiënten gebracht door een ziekenwagen
- Patiënten die door de huisarts of arts-specialist verwezen worden
- Patiënten die doorverwezen worden vanuit een andere instelling of ziekenhuis
- Patiënten die zich op eigen initiatief aanmelden
- Godveerdegemstraat 69 – 9620 Zottegem
- Route in het ziekenhuis: 112
- Route buiten het ziekenhuis: SPOED
Kiss & ride
- Je kan passagiers afzetten of ophalen aan de ingang van de Spoedgevallendienst.
- Nadat je de patiënt aan het onthaal afgezet hebt, kan je parkeren op de bezoekersparking
Parking
- Er zijn betaalautomaten aan de uitgang naar parking P1 en in de onthaalruimtes van het ziekenhuis en het dagziekenhuis (dichtbij parking P2).
- Na betaling heb je 25 minuten tijd om de parking te verlaten.
- Als je over een mindervalidenkaart beschikt, kan je parkeren op de parkeerplaatsen voor personen met een beperking.
- Je eID, kids ID of ISI+ kaart (verplicht vanaf 01-01-2025)
- Verwijsbrief van de huisarts (van wacht) of behandelend arts
- Medicatielijst
- Contactgegevens van je vertrouwensperso(o)n(en)
- In te vullen medische getuigschriften
- In te vullen verzekeringsattesten (vb. arbeids-, sport- of schoolongeval)
- Breng zo weinig mogelijk waardevolle voorwerpen of geld mee naar het ziekenhuis.
Bij aankomst op de Spoedgevallendienst word je ingeschreven door onze administratief medewerker. Jullie overlopen samen:
- je persoonlijke gegevens
- je contactgegevens
- je huisarts
- de in te vullen documenten en/of attesten
Onze administratief medewerker helpt je ook verder bij een eventuele opname (kamerkeuze, hospitalisatieverzekering, …)
Is er niemand?
Kan je bij aankomst niet meteen terecht bij de medewerker? Bel gerust aan en je wordt zo snel mogelijk verder geholpen.
Begeleiding
De onthaalmedewerker zal je er attent op maken dat er slechts 1 begeleider toegestaan is. Andere begeleiding kan plaatsnemen in de wachtzaal.
- Na de inschrijving neem je plaats in de wachtzaal. Een verpleegkundige komt je halen om een eerste inschatting te maken van de dringendheid van je klachten (triage).
- We vragen je om gedurende het wachten niet te eten of te drinken. Voor bepaalde onderzoeken dien je immers nuchter te zijn.
- In de wachtzaal informeren we je over het verder verloop op de Spoedgevallendienst door middel van onderstaand animatiefilmpje:
- Tot slot krijg je inzicht in de drukte op de Spoedgevallendienst. De druktemeter geeft aan hoe druk het momenteel is, welke wachttijden er gemiddeld zijn en welke factoren een invloed uitoefenen.
- Een gespecialiseerd verpleegkundige luistert naar je klachten, neemt enkele waarden (pols, bloeddruk…) en dient waar nodig een eerste behandeling (pijnstilling, ijs…) toe.
- Ben je zwanger? Laat het ons dan meteen weten. Dan beschermen we je tegen stralingen.
- Op basis van de dringendheid van je klachten zal deze verpleegkundige je een urgentiecode toekennen:

- Deze kleurencode bepaalt wie voorrang krijgt (op basis van de klachten) en binnen welke tijd je een arts zal zien.
- Bij gelijke kleurcodes geven we steeds voorrang aan kinderen
- Hou er rekening mee dat interventies met de ziekenwagen en MUG invloed kunnen hebben op onze wachttijden.
- De triageverpleegkundige informeer je over de huidige wachttijd
Afhankelijk van je klachten zal de spoedarts onderzoeken laten uitvoeren om tot een diagnose te komen:
- hartfilmpje (ECG)
- bloedafname
- wissers (bvb. COVID)
- medische beeldvorming (radiografie, CT-scan, echo,…)
- …
Na onderzoek of behandeling
- Bepaalde onderzoeken worden uitgevoerd door een arts of worden beoordeeld door een arts. Afhankelijk van het gekozen onderzoek kan de duurtijd aanzienlijk toenemen.
- Op basis van de resultaten is het mogelijk dat de spoedarts overleg wenst met een collega arts-specialist om je casus te bespreken.
- Als de uitslagen gekend zijn, zal de spoedarts met jou de verdere stappen bespreken (behandeling thuis of opname).
Wij doen er alles aan om je verblijf op onze Spoedgevallendienst zo kort mogelijk te houden.
- Goed nieuws. Je mag naar huis. Een opname in het ziekenhuis is niet nodig.
- Je huisarts ontvangt een brief met alle nodige informatie over je bezoek aan de Spoedgevallendienst en de eventuele nabehandeling.
- We bekijken samen met jou of een terugkeer naar huis mogelijk is. Is dit niet mogelijk, dan bekijken we samen alle opties.
Krukken en medicatie
- Heb je krukken nodig? Deze kan je huren of aankopen. Vraag ernaar bij onze onthaalmedewerker.
- Voor medicatie kan je terecht bij je apotheek. Hier vind je de apotheek van wacht.
- De spoedarts beslist, in overleg met een collega arts-specialist, dat een opname in het ziekenhuis nodig is en start een behandeling in overleg met deze collega.
- Zodra je medisch en verpleegkundig klaar bent, zal je overgebracht worden naar de verblijfsafdeling of vertoef je tijdelijk op de verblijfszone op Spoed totdat je kamer klaar is.
- Om deze opname administratief in orde te brengen zal ook de administratief medewerker je vragen welk kamertarief je wenst.
- Nadat je de Spoedgevallendienst verlaat, zal de behandelend arts verder instaan voor je behandeling.
- Je huisarts ontvangt een brief met de nodige informatie over je opname in het ziekenhuis.
- Afhankelijk van je toestand en/of noodzakelijke behandeling kan je naar een ander ziekenhuis worden verwezen om daar een specifieke behandeling te krijgen.
- Je huisarts ontvangt een brief met alle nodige informatie over je bezoek aan de Spoedgevallendienst en de verdere stappen.
Jouw mening is belangrijk
Omdat wij je mening belangrijk vinden, ontvang je 48 uur na je bezoek aan de Spoedgevallendienst een digitale tevredenheidsenquête.
Veelgestelde vragen
Ontbreek je nog attesten of vergat je een verzekeringsdocumenten te laten invullen? Neem contact op met Administratie Spoedgevallendienst via:
Ingevulde documenten worden steeds persoonlijk afgehaald of per post naar het gekende thuisadres verstuurd.
- Als patiënt kan je verslagen en resultaten raadplegen op www.cozo.be.
- Op de pagina Mijn dossier vind je meer info over hoe je je dossier kan raadplegen en een afschrift kan opvragen.
Contacteer het onthaal van onze Spoedgevallendienst via:
- Raadpleeg onze algemene info over facturen
- Neem contact op met de Dienst facturatie via facturatie@sezz.be of 09 364 83 31
Neem contact op met de Ombudsdienst via:
Je kan de Sociale dienst contacteren via:
Artsen
Hoofdverpleegkundige

Mathias Dhoore
Over spoed

Deze cijfers hebben betrekking op 2024.
Kinderen op Spoedgevallen vragen net dat tikkeltje meer aandacht.
- Alle zorgverleners op onze Spoedgevallendienst zijn getraind in het werken met kinderen.
- We kijken altijd zorgvuldig naar welke onderzoeken nodig zijn en hoe we deze zo comfortabel mogelijk kunnen uitvoeren.
- We informeren kinderen op hun niveau en zorgen ervoor dat ze zo min mogelijk stress ervaren en betrekken de ouders hier zoveel mogelijk bij.
- Onze dienst heeft een speciale ‘kinderbox‘, een ruimte die aangepast is voor verschillende leeftijden.
- We maken ook gebruik van afleiding en innovatieve middelen, zoals een zorgrobotje en lachgas.
- Daarnaast werken we nauw samen met de afdeling Pediatrie.
- Ieder kind mag, na afloop, fier een dapperheidsdiploma en cadeautje in ontvangst nemen.
Wij doen er alles aan om je verblijf op onze Spoedgevallendienst zo kort mogelijk te houden.
Wij verbouwen
